CAD Services

| 17-07-2020

Iedere medewerker weet op elk moment precies waar we staan ten opzichte van onze doelen en welke bijdrage hij de komende weken levert. De onderlinge betrokkenheid is nog verder gestegen. De sterke focus op actie en voortgang heeft ons resultaat substantieel en blijvend verbeterd.

Arjen Hartlief, manager CAD Services

Snelgroeier in IT oplossingen voor de Configure-To-Order industrie versterkt positie met de cloud software van Zummit.

 

CSN Groep

CSN Groep is sinds 1991 actief op de Nederlandse IT-markt. Met slimme IT diensten, ervaren IT-consultants en robuuste technologie ontzorgen meer dan 1.500 prachtige bedrijven.

“Onze start in 1991 was bijzonder”, vertelt Mathijs Bakker, algemeen directeur van CSN Groep. “Ik was manager van de afdeling die zich met CAD bezighield, toen het bedrijf waar ik werkte in zwaar weer kwam. De afdeling CAD dreigde te worden weggedaan. Op dat moment ontstond het plan om de afdeling dan maar zelf te kopen. Ik zat in de auto en dacht: “het is een goed plan, maar hoe krijg ik dit ooit voor elkaar?”

Mathijs vroeg aan zijn collegae of ze mee wilden en zonder uitzondering zeiden ze allemaal ja. In het weekend speelden Mathijs’ kinderen in het gebouw, terwijl hij offertes schreef. Daar had hij doordeweeks geen tijd voor; dan moest hij verkopen. Hij glimlacht: “Het was een bizarre, maar leuke en waardevolle tijd”.

CAD Services

CAD Services is een dochteronderneming van CSN Groep en richt zich op de maakindustrie. De onderneming adviseert, verkoopt en implementeert slimme oplossingen en robuuste software voor procesoptimalisatie, productontwikkeling en het verkorten van de time-to-market.

Als Value Added Reseller en Certified Integrator is CAD Services in de Benelux één van de grootste partners van de Amerikaanse software leverancier PTC. Het portfolio bestaat uit enterprise oplossingen voor CAD, PDM/PLM, ioT en Augmented Reality.

Transformatie uitdagingen

Arjen Hartlief, manager van CAD Services: “In de afgelopen jaren is de maakindustrie in een fors tempo veranderd: Industrie 4.0 krijgt steeds meer invulling. Dat brengt de nodige uitdagingen voor ons mee.”

Toenemende behoefte aan advies

De opkomst van Internet of Things brengt veel toepassingsmogelijkheden. Klanten hebben daarom meer behoefte aan advies. Dat vraagt van ons stevige investeringen in kennis.

Verandering in verdienmodel

Onze partner PTC heeft een sterke positie in Industrie 4.0 en zet groot in op cloud software. Het nieuwe aanbod van onze leverancier kent een hele andere margestructuur dan die waaraan we jarenlang gewend waren. Dat verandert ons businessmodel.

Relevant blijven

We zagen de dreiging van afnemende relevantie voor onze klanten. Daarom benoemden we 2019 als het jaar van onze transitie. We versterkten ons team met een aantal ervaren medewerkers.

Heldere doelstellingen, geactioneerd plan

Eind 2019 kwamen we in aanraking met Zummit. De voorgestelde oplossing bood ons een unieke kans om onze transformatie te vatten in een samenhangend plan en de uitvoering ervan transparant en met betrokkenheid van alle medewerkers te realiseren.

Heldere doelen

In een korte serie workshops met alle teams hebben we concrete doelen voor 2020 benoemd. We hebben een helder doel voor klantbeleving en specifieke groeidoelen voor onze Product Lifecycle Management en Augmented Reality oplossingen. Die doelen zijn nu voor iedereen inzichtelijk in de Zummit app. Ze geven de teams een duidelijke richting.

Korte termijn initiatieven

Teams vertalen die doelen naar korte termijn initiatieven. Dat was voor ons nieuw. Teamleden worden uitgedaagd heel concreet te benoemen aan welke zaken ze de komende periode werken om bij te dragen aan de doelen. Bovendien vertalen we die initiatieven nu in concrete acties. Dat verhoogt onze focus en het commitment van de teamleden.

Wekelijkse check-ins

“We zijn gestart met wekelijkse stand-ups. Teamleden gebruiken de Zummit app om elkaar te updaten over hun voortgang. Tijdens de wekelijkse check-in bespreken ze via de app de status van hun initiatieven en afspraken en maken ze afspraken over hun bijdrage in de komende weken. Iedereen doet mee en draagt bij.”

Betere samenwerking, Beter resultaat

“De resultaten van het werken met Zummit een half jaar na de start, spreken: Veel beter resultaat, veel betere samenwerking, veel betere connectiviteit.

Halverwege het jaar hadden we enkele jaardoelen al bijna behaald. We hebben doelen naar boven bijgesteld. Door onze wekelijkse stand-up is de betrokkenheid van alle medewerkers enorm toegenomen. De combinatie van een heldere structuur en een app die ons bij de les houdt, blijkt een gouden greep”, aldus Bakker.

Arjen Hartlief voegt daaraan toe: “We boeken elke week voortgang en iedereen ziet het resultaat van zijn bijdrage.”

Maandelijks nieuws ontvangen?