Picture of Success

Blog | 24-11-2020

Verbind teamleden met een helder beeld van jullie ambitie

Professionele expeditieleden besteden veel tijd aan het visualiseren van hun de reis. Voordat ze vertrekken, spreken ze uitgebreid over hun bestemming, hoe ze daar willen komen, wat ze onderweg beleven, hoe het voelt om die bestemming samen te bereiken.

Ze spreken over de tussenstations. Over wat ze doen bij tegenvallers, bij slechte weersomstandigheden, bij eventuele ongelukken en ziekte.

Ze vormen een helder en gezamenlijk beeld over wat ze gaan beleven.

Een expeditie-team gaat heel wat verder dan “Op 1 juni staan we bovenop de Mount Everest”.

Het samen bespreken en visualiseren van zo’n expeditie heeft een paar bijzondere effecten. Het leidt tot een boeiend verhaal. Bijdragers gaan zich steeds sterker verbinden aan de reis. Bovendien train je met visualiseren jouw brein om optimaal te presteren als het in werkelijkheid zover is. En hoe sterker dat gezamenlijke beeld, hoe eenvoudiger het voor ieder expeditielid is zelfstandig zijn bijdrage aan succes te leveren.

 

De kracht van een verhaal

Je denkt misschien: “Mijn plan voor de komende periode is toch geen expeditie?”. Nou, kijk nog een goed. de reis met jouw team heeft heel wat kenmerken van zo’n expeditie: Je wil over een langere termijn iets specifieks bereikt hebben, het bereiken vraagt teamwork, je gaat onverwachte omstandigheden tegenkomen.

Kijk nu eens kritisch naar de jaarplannen die je maakte of waaraan je meewerkte: Hoe ambitieus was dat plan of project? Hoeveel tijd besteedde je aan het samen visualiseren? In welke mate je bij dat plan een verhaal waaraan de bijdragers en stakeholders zich graag verbinden?

Heb je een verhaal? De meeste jaarplannen zijn niet veel meer dan een opsomming en soms een uitwerking van doelen en ambities. Niet onbelangrijk. Maar net niet voldoende om van de kracht van het verhaal te profiteren.

Wat is nu precies die kracht van een verhaal?

 

1. Een verhaal zet je hele brein aan het werk

Het verpakken van doelen in een rijker verhaal met beschrijvingen, motivaties en metaforen veroorzaakt allerlei activiteit in onze hersenen.

Zo genieten teamleden meer van het lezen of beluisteren ervan, krijgt de boodschap meer aandacht en blijft hij beter plakken.

 

2. Een verhaal stemt je brein af op dat van anderen

Als je een verhaal vertelt en de ander luistert, vindt een zogeheten neurale koppeling plaats. Exact dezelfde delen van ons brein worden tegelijkertijd gestimuleerd. Bij zender en ontvanger.

Het resultaat is perfect gesynchroniseerde hersenactiviteit. Je komt op dezelfde golflengte met de luisteraar(s). Ken je een betere manier om ideeën en plannen te delen en iedereen op dezelfde golflengte te krijgen?

Dat is precies wat er gebeurt als je samen met jouw teamleden een verhaal maakt. En wat er daarna gebeurt als je dat verhaal regelmatig vertelt.

 

3. Een verhaal strooit oxytocine

Weet je het jaarplan heel beeldend te schrijven, met een mooie bestemming en hoe het voelt om daar te zijn? Dan herkennen teamleden de emoties en sociale interacties. En dat zorgt voor het vrijkomen van oxytocine in onze hersenen.

Je kent oxytocine wellicht al als het knuffelhormoon. Amerikaans professor en neuro-econoom Paul Zak ontdekte dat die neurotransmitter een rol speelt in ons empathisch vermogen. Bovendien stuurt het een vertrouwenssignaal uit in ons brein.

Kortom: Teams aanzetten tot actie? Creëer samen een verhaal!

 

Maak een verhaal

Geen plan zonder verhaal, dus. Hoe verrijk je jouw plan nu met een mooi en samenhangend verhaal?

De volgende vragen kunnen je helpen met het goed verbeelden van de gewenste situatie:

Zummit Picture of Success Voorbeeld 2

Zummit Picture of Success (Voorbeeld)

1. Wat is er verbeterd voor klanten als wij ons plan realiseren? Wat beleven zij als we dat voor elkaar hebben? Wat zeggen ze dan over ons?

2. Wat is er verbeterd voor ons (teamleden) als we slagen? Wat beleven we tijdens het realiseren? En hoe voelt het als we dit samen voor elkaar krijgen? Wat beleef ik dan?

3. Wat is er verbeterd voor de rest van de organisatie als we slagen? Wat hebben we dan bijgedragen? En wat zeggen onze collegae dan over ons? Hoe voelt het om dat straks te ontvangen?

Op de afbeelding rechts zie je je een voorbeeld. Het is een fragment uit Zummit’s Picture of Success voor 2021.

Leg vast wat er opkomt bij de teamleden. Verzamel er samen beelden bij. Het eindresultaat is veel rijker dan een opsomming van doelen.

 

Maak een Coverstory

Op DesignABetterBusiness.tools vind je het Cover Story Vision Canvas. Het is een leuke en ontspannen manier om een gezamenlijk streven te verbeelden. Het uitgangspunt: stel je voor dat jullie initiatief zo goed geslaagd is dat jullie geïnterviewd worden. Welk blad komt er interviewen en wat gaat er over jullie resultaat op de cover terecht komen?

Cover Story Vision Canvas

Cover Story Vision Canvas

Hier vind je de uitleg van de maker:

“The canvas challenges you and your team to project yourselves in the future: how will the world respond to what you have accomplished at that time.

To get started, huddle as a team (or, even better, multiple teams) and have a thoughtful discussion about what magazine you’d like to be featured in once you’ve achieved your vision.

It’s important to have this conversation, as the tone, voice, and readership of the particular magazine make a big difference.

Once you’ve decided on your magazine, move on to the headline. What are the biggest, most inspirational headlines you can think of? How are you changing the world (or at least your organization) with your idea? This article will talk about your major achievement, but will also recount the story of where you started and how you got to your a-ha moment. What’s the bottom line, the facts and figures that support the headline? Capture those as well.

As in any magazine article, there’s going to be some kind of interview component. What questions will be asked? How will you answer? How will your skeptics show up? What are people saying on social media?

Now comes the fun part! Draw your story. Magazines are very visual. Make your magazine cover story visual as well. Who or what’s on the cover? How will this grab the reader (i.e., your team)?”

 

Verbind jouw team met een mooi verhaal!

Mensen binden zich niet zomaar aan een doel. Of een jaarplan.

Wel aan een verhaal met een duidelijke baat. Waar “iets te halen” valt. Waar iets voor ons in zit. Vooral als we er zelf aan meegeschreven hebben.

Het canvas en uitgebreide werkinstructies vind je na registratie op de volgende site: DesignABetterBusiness.Tools

 

Heldere doelen

Tot slot: bij jouw mooie verhaal horen natuurlijk duidelijke doelen. Als je meer wilt lezen over het creëren van helderheid, kijk je even op dit item in onze kennisbank: 100% Helderheid op Doelen.

Maandelijks nieuws ontvangen?